Po ukończeniu pierwszej fazy pilotażowego projektu cyfrowej waluty, Sveriges Riksbank znalazł kilka krytycznych problemów, które zamierza rozwiązać w najbliższym czasie.
W niedawnym badaniu szwedzki bank centralny przedstawił pierwsze wyniki pilotażu cyfrowej waluty banku centralnego w sieci opartej na łańcuchu blokowym Corda firmy R3.
Riksbank przeprowadził symulację podstawowych aspektów potencjalnego systemu CBDC, w tym dostaw płynności za pośrednictwem systemu rozliczeniowego RIX i członków sieci pełniących rolę dystrybutorów e-koron. Bank centralny przeprowadził również symulację uczestników, użytkowników końcowych i instrumentów płatniczych, takich jak aplikacje mobilne.
W opublikowanym komunikacie bank poinformował, że nowa technologia CBDC wymaga dalszych badań, a skalowalność stanowi główne wąskie gardło. „Rozwiązanie przetestowane w pierwszej fazie pilotażu e-korony spełniło wymagania wydajnościowe określone w zamówieniach publicznych. Jednak miało to miejsce w ograniczonym środowisku testowym i zdolność nowej technologii do zarządzania płatnościami detalicznymi na dużą skalę wymaga dalszych badań i testów” – napisano w raporcie.
Bank centralny zwrócił również uwagę na pewne wyzwania związane z prywatnością, podkreślając, że informacje zawarte w transakcji e-korony muszą być chronione, aby zachować przepisy dotyczące tajemnicy bankowej i uniknąć ujawniania danych osobowych. „Riksbank analizuje obecnie, w jakim stopniu informacje przechowywane w historii transakcji można uznać za informacje objęte tajemnicą bankową i czy obejmują one dane osobowe” – stwierdził bank.
Mithra Sundberg, szefowa pilotażowego oddziału e-korony Riksbanku w Sztokholmie, powiedziała, że szwedzka CBDC może prawdopodobnie wymagać nowych ram prawnych, zanim będzie mogła być używana. Biorąc pod uwagę zakres problemów, które należy rozwiązać, zanim e-korona będzie mogła zostać poważnie rozwinięta, Riksbank może kontynuować swoje programy pilotażowe blockchain do 2026 roku.
Riksbank oświadczył również, że przedłuży umowę z gigantem księgowym Accenture, jako dostawcą technicznym, w celu kontynuowania testów e-korony. W drugiej fazie nacisk zostanie położony na potencjalnych dystrybutorów e-korony, wyniki CBDC w płatnościach detalicznych, a także metody przechowywania. W nowej fazie przetestowana zostanie również funkcjonalność e-korony offline oraz integracja z istniejącymi terminalami w punktach sprzedaży.