Gubernator Banku Japonii Kuroda Haruhiko poinformował, że eksperymenty z walutą cyfrową krajowego banku centralnego rozpoczną się wiosną 2021 r.
Japonia przyjmuje wyważone, ale uważne podejście do globalnego zainteresowania emisją waluty cyfrowej przez bank centralny. W swoich ostatnich komentarzach opublikowanych 16 marca 2021 r. prezes Banku Japonii Kuroda Haruhiko zauważył, że instytucja nie zmieniłaswojego stanowiska i nadal nie ma konkretnych planów co do daty emisji CBDC.
W żaden sposób nie oznacza to jednak braku aktywności na rzecz badań i rozwoju CBDC. W październiku 2020 roku japoński bank centralny zobowiązał się do rozpoczęcia pierwszej z kilku faz testowania własnej weryfikacji koncepcji CBDC. Teraz zaś Haruhiko potwierdził, że mają się one rozpocząć wiosną 2021 roku.
Gubernator podkreślił, że zgodnie z raportem Banku Rozrachunków Międzynarodowych 86% banków centralnych na świecie bada obecnie zalety i wady CBDC. Spośród nich 60% znajduje się już na etapie rozwoju eksperymentalnego lub weryfikacji koncepcji. – Banki centralne podzielają pogląd, że nie jest odpowiednią reakcją polityczną, by zacząć rozważać CBDC tylko wtedy, gdy w przyszłości pojawi się potrzeba emisji CBDC. Z punktu widzenia zapewnienia stabilności i wydajności ogólnych systemów płatności i rozliczeń uważamy, że ważne jest dokładne przygotowanie się do reagowania na zmiany okoliczności we właściwy sposób.
Biorąc pod uwagę „istotne zmiany”, które zachodzą w coraz bardziej cyfrowym społeczeństwie, Haruhiko zasygnalizował, że bank korzysta z okazji, aby dokładnie rozważyć różne podejścia do potencjalnych zmian w podaży pieniądza banku centralnego. Gubernator posunął się nawet do zgrupowania tych wyłaniających się podejść pod hasłem „Bankowość centralna jako usługa”. W swoim opisie tych trendów argumentował, że „as-a-service” to wyłaniająca się tendencja w finansach, wywodząca się z wcześniejszych zmian w sferze korporacji i oprogramowania. Oznacza to ruch w kierunku tworzenia modeli biznesowych, które opierają się na świadczeniu usług na żądanie klientów, zamiast przyjmowania tradycyjnego podejścia do sprzedaży skoncentrowanego na produktach.
– Wszystko jako usługa obejmuje teraz takie zjawiska, jak mobilność jako usługa (kupowanie usługi mobilności zamiast samochodu) lub infrastruktura jako usługa, co w coraz większym stopniu czyni ją zbędną dla firm posiadać określony sprzęt. Ostatnio obserwuje się również tendencję do rozdzielania usług finansowych, które instytucje finansowe świadczyły jako ściśle powiązane, umożliwiając w ten sposób łączenie składowych usług finansowych z usługami firm niefinansowych. Nazywa się to „bankowością jako usługą”, znaną również jako wbudowane finanse – powiedział Haruhiko.
Bank Japonii uważnie śledzi innowacje w finansach publicznych i prywatnych, współpracując z BIS i pięcioma innymi głównymi bankami światowymi w zakresie badań CBDC od stycznia 2020 r.