Rosyjski bank centralny ma nadzieję zakończyć tworzenie prototypowej platformy dla cyfrowego rubla do końca 2021 roku.
Jak poinformowała 10 marca 2021 r. lokalna agencja prasowa Prime, wiceprezes Banku Rosji Aleksiej Zabotkin powiedział, że bank planuje ukończyć prototyp cyfrowego rubla do końca 2021 roku. Ogłosił on plany banku podczas wydarzenia internetowego zorganizowanego przez Moskiewską Nową Szkołę Ekonomiczną.
Zabotkin stwierdził, że prototyp nie będzie obsługiwał „prawdziwych transakcji”, ale będzie raczej służył jako punkt wyjścia do budowania ekosystemu. – Opierając się na tym prototypie, w tym udoskonaleniu, w przyszłym roku zaczniemy wprowadzać rundy próbne – dodał.
Bank Rosji oficjalnie ogłosił swoje plany CBDC pod koniec 2020 roku, wydając dokument konsultacyjny w sprawie rozwoju cyfrowego rubla w październiku 2020 r. roku. W styczniu 2021 r. Stowarzyszenie Banków Rosyjskich opublikowało opinię na temat projektu, ostrzegając, że wszystkie proponowane przez Bank Rosji modele mogą wiązać się z szeregiem zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem i oszustwami.
Pod koniec lutego 2021 r. pierwsza wiceprezes Banku Rosji Olga Skorobogatova poinformowała, że bank planuje opracowanie koncepcji wybranego modelu cyfrowego rubla. Powiedziała, że bank nie wykluczył możliwości pobierania opłat za przelewy między cyfrowymi rublowymi portfelami.
Bank Rosji ma szczególny status prawny ustanowiony w artykule 75 Konstytucji Federacji Rosyjskiej. Przyznaje on Bankowi Rosji wyłączne prawo do emisji waluty i ochrony rubla oraz zapewnienia jego stabilności, co jest główną funkcją Banku Rosji. Bank Rosji prowadzi swoją działalność niezależnie od innych federalnych organów władzy państwowej, władz regionalnych i samorządów lokalnych. Status, cele, funkcje i uprawnienia Banku Rosji określa ustawa federalna nr 86-FZ z dnia 10 lipca 2002 r. oraz inne ustawy federalne.
W 2013 r. Bankowi Rosji powierzono uprawnienia do regulowania, sprawowania kontroli i nadzorowania rynków finansowych. Jako mega-regulator Bank Rosji stwarza warunki dla rozwoju wszystkich sektorów rynku finansowego i stabilności całego systemu finansowego. Cel ten determinuje podejście do nadzoru i regulacji instytucji kredytowych, zakładów ubezpieczeń, funduszy emerytalnych, organizacji mikrofinansowych i innych uczestników rynku finansowego.